Θέμα, φόρμα, περιεχόμενο.


Ας υποθέσουμε ότι βρισκόμαστε μερικοί φωτογράφοι για να φωτογραφίσουμε ένα κοινό θέμα, πχ έναν παππού που κάθεται σε ένα παγκάκι.

Όλοι οι φωτογράφοι έχουμε διαφορετικό εξοπλισμό, διαφορετικές φωτογραφικές μηχανές (ψηφιακές, αναλογικές, μεσαίου φορμά, polaroid), διαφορετικά φιλμ, φακούς, φλας κλπ.
Επίσης χρησιμοποιούν διαφορετικές παραμέτρους λήψης (διαφράγματα, ταχύτητες, εστιακές αποστάσεις, κλπ) που δίνουν διαφορετικά βάθη πεδίου και διαφορετική γραφή της κίνησης.
Και μόνο οι εξοπλισμοί λοιπόν δίνουν πολύ διαφορετικές καταγραφές του ίδιου θέματος, ακόμα και αν οι φωτογράφοι μπορούσαν θεωρητικά να διαλέξουν την ίδια θέση, γωνία και στιγμή της λήψης.
Όμως στην πράξη, ένας φωτογράφος είναι ψηλός, άλλος γονατίζει στο έδαφος, ένας άλλος πάει μακρυά, κάποιος άλλος πιο κοντά, άλλοι μετωπικά και άλλοι υπό γωνία.

Τεράστιες διαφορές ως προς τις τεχνικές παραμέτρους της λήψης.

Οι μεγάλες όμως διαφορές στην πραγματικότητα αρχίζουν τώρα, στο καδράρισμα, στη σύνθεση του κάδρου. Έτσι κάποιος φωτογράφος θα κάνει πορτρέτο, άλλος θα επικεντρωθεί αποκλειστικά στο θέμα, άλλος θα συμπεριλάβει και κάποιο διαφορετικό στοιχείο, ένα σκύλο πχ, άλλος θα συμπεριλάβει κάποιο στοιχείο σε αντίθετη πλευρά, άλλος θα βάλει ακόμα πιο πολλά στοιχεία, άλλος λιγότερα. Τέλος ορισμένοι θα βγάλουν κάθετα κάδρα και κάποιοι οριζόντια. Και το σημαντικό, ο καθένας θα επιλέξει διαφορετική χρονική στιγμή για να πραγματοποιήσει τη λήψη.

Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν πόσες και πόσο διαφορετικές φωτογραφίες μπορούν να βγουν από το ίδιο θέμα.

Όλες αυτές οι διαφορές που αφορούν τα τεχνικά του μέσου (μηχανή, φακό, φιλμ, αισθητήρα), τις παραμέτρους λήψης (διάφραγμα, ταχύτητα, φλας, ΙSO) και τις επιλογές καταγραφής εκ μέρους του φωτογράφου (γωνία λήψης, απόσταση από το θέμα, αφαίρεση, σύνθεση κάδρου, επιλογή χρονικής στιγμής) αποτελούν τη φόρμα.

Φόρμα λοιπόν είναι η μορφή της καταγραφής ενός θέματος και αυτή η τελική μορφή εξαρτάται από πολλές παραμέτρους που αφορούν το μέσο και τις επιλογές του φωτογράφου.

Από τις διαφορετικές φωτογραφίες που θα προκύψουν κάποιες θα ξεχωρίσουν, θα μπορέσουν να προκαλέσουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον, έκπληξη και συγκίνηση στο θεατή. Οι επιλογές που οδήγησαν στη δημιουργία αυτών των φωτογραφιών (φόρμα) κατάφεραν το καλύτερο περιεχόμενο (ανταπόκριση του θεατή).

Το περιεχόμενο δηλαδή εκφράζει την τελική αξία του αποτελέσματος όλων των προηγούμενων επιλογών του φωτογράφου (επιλογή θέματος και επιλογή φόρμας).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου