Καταγραφή και περιγραφή


Η φωτογραφία, ως χρήση και εφαρμογή, είναι ένας φορέας πληροφορίας, της όποιας πληροφορίας μπορεί να μεταφέρει.
Ως εκ τούτου είναι πολύ σημαντική υπόθεση η όσο το δυνατόν ακριβέστερη παρουσίαση αυτής της πληροφορίας, άρα είναι απαραίτητα η τεχνική αρτιότητα η ακρίβεια της λήψης, η σωστή χρωματική απόδοση, η άψογη φωτομέτρηση, κλπ. Όλα αυτά αφορούν την σωστή καταγραφή της πληροφορίας και φυσικά συνιστούν μια απλή και σχετικά εύκολη τεχνική.

Η φωτογραφία όμως, ως δημιουργική πρόταση, απεμπλέκεται πλέον από τα δεσμά της "σωστής τεχνικά καταγραφής". Εδώ το ενδιαφέρον μετατοπίζεται στη σημαντική περιγραφή. Με απλά λόγια, ενδιαφέρει πλέον πολύ περισσότερο το τι δείχνει η φωτογραφία (περιγραφή), ενώ το πώς το δείχνει(η καταγραφή) δεν είναι υποχρεωτικό να ακολουθεί την πεπατημένη της politically correct τεχνικά λήψης.

Ο φωτογράφος στη δημιουργική φωτογραφία μπορεί να χρησιμοποιήσει την οποιαδήποτε ιδιότητα του μέσου για να ενισχύσει την περιγραφή του, να κουνήσει, να "φλουτάρει", να αφαιρέσει το χρώμα, να "κάψει", να στραβώσει ορίζοντες, κλπ, κλπ. Φυσικά όλα αυτά πρέπει να αποτελούν συνειδητές επιλογές μιας φόρμας και όχι λάθη απειρίας ή τυχαίες καταγραφές.

Βλέπω συχνά να υπερεκτιμώνται και να θεωρούνται αξιόλογες φωτογραφίες, πολύ καλές τεχνικά καταγραφές, οι οποίες όμως στην ουσία μεταφέρουν απλοϊκές και εύκολες πληροφορίες, πχ ένα ηλιοβασίλεμα, ένα όμορφο ζώο, ένα τοπίο. Οι φωτογραφίες αυτές είναι στην ουσία καλές καταγραφές αλλά αδιάφορες περιγραφές. Δείχνουν πολύ σωστά συνηθισμένες και κοινότοπες πληροφορίες και μόνο στα πλαίσια της εφαρμοσμένης φωτογραφίας μπορούν να αξιολογηθούν ως "καλές".

Η καταγραφή είναι μια σχετικά εύκολη υπόθεση, απαιτεί καλό εξοπλισμό, γνώση μιας σχετικά απλής τεχνικής και μερικές φορές κόπο στην ανεύρεση της πληροφορίας.

Η περιγραφή είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση, δεν απαιτεί οπωσδήποτε ακριβό εξοπλισμό αλλά ακριβά χαρίσματα του φωτογράφου. Εμπειρία, δημιουργικό ταλέντο, συναισθηματική ευφυία, αντίληψη, οξυδέρκεια, θάρρος και πάρα πολύ κόπο και υπομονή.

Γι αυτόν ακριβώς το λόγο, ενώ υπάρχουν εκατομμύρια πολύ καλών χειριστών φωτογραφικών μηχανών, οι σημαντικοί φωτογράφοι (αναλογικά) είναι ελάχιστοι.

8 σχόλια:

  1. ποτε δεν ημουν απ την πλευρα η του ασπρου η του μαυρου.
    και αναρωτιεμαι. μηπως πολλες φορες μια απλη καταγραφη μπορει να δημιουργησει μια περιγραφικη φωτογραφια απο την εκπληξη-αυτοσχεδιασμο του φωτογραφιζομενου μοντελου, ασχετα αν ειναι ανθρωπος,ζωο,φυτο η αντικειμενο? και βαζω και τα αντικειμενα μεσα, γιατι πολλες φορες οι φωτιστικες συνθηκες νομιζω τα μεταμορφωνουν απο μονες τους..
    και το αντιθετο.οταν πετυχουν η εμπειρια, αντιληψη κλπ σε μια φωτογραφια, το αποτελεσμα να ειναι μεν μοναδικο, αλλα χωρις ουσια? και εννοω χωρις ουσια με την λογικη της χρησιμοποιησης των ''ηθοποιων'' υπερ των φωτογραφων?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμπληρώνοντας το πολύ καλό κείμενο του Novus η περιγραφή δεν είναι τίποτε άλλο παρά η τοποθέτηση του φωτογράφου, το σχόλιό του γι' αυτό που ζει εκείνη τη στιγμή της φωτογράφισης, η άποψή του για το γεγονός που λαμβάνει χώρα γύρω του. Οι περισσότεροι άνθρωποι που καταπιάνονται με τη φωτογραφική τέχνη δεν έχουν ιδέα για το τι μπορεί ένας φωτογράφος να πει μέσω των εικόνων του παρόλο που η συντρηπτική πλειοψηφία έχει ακούσει το "μια εικόνα ίσον χίλιες λέξεις". Αυτή είναι η δύναμή του συνειδητοποιημένου φωτογράφου. Να ακολουθήσει "κατά γράμμα" την κινέζικη λαική σοφία και να χρησιμοποιήσει αυτές τις χίλιες λέξεις για να περιγράψει τον κόσμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. θα παρω πισω το πρωτο σχολιο μου γιατι μπερδεψα το νοημα των λεξεων του κειμενου(καταγραφη-περιγραφη).
    περιγραφη, πολυ σωστα, τι δειχνει η φωτογραφια παρα πως το δειχνει(με την εννοια της σωστης ληψης τεχνικα)
    και οπως σωστα ειπε j.str. η τοποθετηση του φωτογραφου απεναντι στο θεμα του.
    κι αυτο το λεω γιατι ως τωρα ειχε κολλησει το μυαλο μου στις φωτο του streit πχ που τις εβλεπα σαν σπουδαιες καταγραφες. και τελικα το πολυ καλο κειμενο του novus, εστω και καθυστερημενα, ξεκαθαρισε μεσα μου πραγματα.
    το σημειο θα ελεγα τωρα αναμεσα σε περιγραφη-καταγραφη ειναι πολυ λεπτο στο να δημιουργησεις μια φωτογραφια οπως την θελεις. το αποτελεσμα ομως τελικα δεν ειναι δυσκολο να το αισθανθεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εκεί που διάβαζα τα παραπάνω, να και μιά σχετική συζήτηση στο dpgr.

    http://www.dpgr.gr/forum/index.php?topic=38973.new#lastPost

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Chobe θα μου επιτρέψεις να πω πως η φωτογραφία ως αντικατάσταση-συμπληρωμα κειμένου-ρεπορτάζ, δεν μπορεί να συγκριθεί με την φωτογραφία στην έντεχνη μορφή της. Η φωτογραφία που πρέπει να μου μεταφέρει μια κατάσταση-πραγματικότητα, δεν μπορεί και ωφείλει να μην έχει στοιχεία ωραιοποίησης και υποκειμενικότητα. Οι δύο κατηγορίες φωτογραφίας είναι για μενα εκ διαμετρου αντίθετες.
    ..mescalito

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κατερίνα, σου προτείνω να ρίξεις μιά ματιά στις φωτογραφίες-ρεπορτάζ του Robert Kappa, αλλά γιά να μην μιλάμε μόνο γιά τους ογκόλιθους του παρελθόντος, δες επίσης και την δουλειά του "δικού μας" Jonnek Jonneksson (Γιόννεκ), στό ΕΨΙΛΟΝ της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας αλλά και τα πορτφόλιος που υπάρχουν στο site του.
    Ίσως αναθεωρήσεις ότι η φωτογραφία στην έντεχνη μορφή της και η φωτογραφία-ρεπορτάζ, "είναι δύο κατηγορίες, εκ διαμέτρου αντίθετες" όπως υποστηρίζεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. αρα μπορει να υπαρξει σε ολες τις κατηγοριες φωτογραφιας καταγραφη η περιγραφη.
    σιγουρα και στο ρεπορταζ. ισως και στο μακρο..
    να ειμαι αραγε λαθος στην σκεψη μου??

    αν οχι, μηπως πρεπει να ειμαστε πιο προσεκτικοι σε οτι μας παρουσιαζεται αλλα και το αντιθετο..
    μην ειμαστε απολυτοι και αυτοματα απορριπτουμε φωτογραφιες κατηγοριας η που δεν ασχολουμαστε η που δεν μας αρεσουν?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κατάφαση από εμένα, σε όλες τις εύστοχες ρητορικές ερωτήσεις σου !
    (Ρητορικές, διότι νομίζω ότι μέσα σου, έχεις ήδη απαντήσει) :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή