Jindřich Štreit (Φωτογραφία της ζωής)


Ο Jindrich Streit είναι ένας Τσέχος φωτογράφος που γεννήθηκε το 1946 στη Μοραβία της τότε Τσεχοσλοβακίας.
Δεν είναι στις προθέσεις αυτής της ανάρτησης ένα εκτενές άρθρο γι' αυτόν το φωτογράφο, και όσους τυχόν ενδιαφέρονται θα τους παραπέμψω στο εξαιρετικό αφιέρωμα του Χρίστου (momos) στο dpgr.
Ο λόγος της ανάρτησης είναι για να επισημάνω κάποια πολύ σημαντικά για μένα στοιχεία που αφορούν την "αληθινή φύση" της φωτογραφίας και που μετουσίωσε με τον καλύτερο τρόπο αυτός ο φωτογράφος (που μας σύστησε ο momos και με παρακίνησε να γνωρίσω καλύτερα ο Jonnek).

Φωτογραφία της ζωής (μας), λέγεται αυτή η αλήθεια. Ο ίδιος ο Jindrich Streit μας λέει:
«Δεν περπατώ στους δρόμους μιας πόλης φωτογραφίζοντας τυχαία άτομα. Θέλω να γνωρίζω κάτι για τους ανθρώπους που φωτογραφίζω. Κι αυτοί με τη σειρά τους να γνωρίζουν κάτι για εμένα. Έτσι υπάρχει ένα είδος αλληλοεπίδρασης»
«Το να φωτογραφίζεις μια φωτιά ή μια απεργία είναι σίγουρα ελκυστικό. Το να φωτογραφίζεις όμως δυο ανθρώπους στο μεσημεριανό τους αυτό είναι αληθινή τέχνη..»

Φωτογράφιζε λοιπόν στο χωριό του, δεν φωτογράφιζε αγνώστους αλλά ανθρώπους με τους οποίους ήδη είχε μια σχέση, δεν κυνηγούσε τα γεγονότα αλλά τις ανθρώπινες καθημερινές στιγμές, και έβγαλε σπουδαίες φωτογραφίες.

Γιατί τα αναφέρω αυτά. Μα ως προτροπή για να τον "μιμηθούμε", υιοθετώντας, όχι βέβαια το στυλ του, αλλά τη φιλοσοφία του. Να σταματήσουμε να είμαστε παρατηρητές και καταγραφείς αγνώστων ανθρώπων και αγνώστων στιγμών. Να διεισδύσουμε στην καθημερινότητά μας και να φωτογραφίσουμε την ίδια τη ζωή, έτσι ώστε οι φωτογραφίες μας θα έχουν κάτι που πολλές στερούνται. Μνήμες, μνήμες της ζωής μας, ναι αυτές τις ίδιες μνήμες που έχουν και οι σπουδαίες παλιές αναμνηστικές. Ακόμα και αν δεν καταφέρουμε ποτέ να κάνουμε κάποιες σπουδαίες (για τους άλλους) φωτογραφίες, σίγουρα θα είναι πολύ σημαντικές για μας.


Σύνδεσμοι: Jindřich Štreit (προσωπική του ιστοσελίδα), Jindřich Štreit-Talent ART
DPGR: Αφιέρωμα στον Jindrich Streit, από τον Σαπρίκη Χρίστο (momos)

11 σχόλια:

  1. Το στύλ του Streit δεν μπορείς να το μιμηθείς γιατί απλά ...δεν υπάρχει.

    Ούτε καν ο Streit δεν "υπάρχει".
    Υπάρχουν μόνο κάποιες φωτογραφίες.
    "Κάποιες".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν διαφωνώ Παύλο, αλλά οι φωτογραφίες δεν θα υπήρχαν εάν δεν υπήρχε ο φωτογράφος που τις απέσπασε από τη ζωή.
    Δεν τις έφτιαξε, ούτε τις χρησιμοποήσε στο όνομα μιας "προσωπικής του φόρμας", τις είδε όμως και τις εγλώβισε στην αιωνιότητα, φροντίζοντας να μην προσθέσει ή αφαιρέσει τίποτε άσχετο και ξένο ως προς το αυθύπαρκτο περιεχόμενό τους.

    Φωτογραφία, η τέχνη της βαθειάς αντιληπτότητας της ίδιας της ζωής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ''ο φωτογράφος που τις απέσπασε από τη ζωή.''
    καταγραφες?
    χμ... τερμα λοιπον οι συμφεροντολογικοι ορισμοι? τερμα τα καλλιτεχνομετρα?
    επικοινωνια και ψυχη φτανουν για μια καλη φωτογραφια? κι ας μην ειναι καλλιτεχνικη?
    κι ας μην μεινει ο φωτογραφος στην ιστορια?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Συμφωνώ Μήτσο, και θα το έλεγα και έτσι: Τέλος στην προσπάθεια να προσαρμόσουμε τη φωτογραφία σε κάποιες ρηχές προσωπικές θεωρήσεις.
    Τελικά στα γεράματα ανακαλύπτω ότι η σημαντική φωτογραφία είναι μία, είναι απλή, υπάρχει και περιμένει να τη βρούμε.
    Τα διάφορα κατασκευάσματα, ανούσια συνήθως, είναι κακέκτυπα φωτογραφίας που προσπαθούν να την μιμηθούν ή να την υποκαταστήσουν, αλλά όμως στέκουν πολύ μακρυά από το πνεύμα της και την αλήθεια της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. χαιρομαι novus που συμφωνεις, γιατι γι αυτην την καταληξη της σκεψης μου με βοηθησαν αρκετοι.λεκτικα και φωτογραφικα.. με μεγαλο πρωταγωνιστη εσενα, αλλα με μεγαλυτερο ακομα (κι ας μην φαινεται) τον jeanajean.

    θυμαμαι σε μια φωτογραφια του(μετα απο σχολιο σου)σε ρωτησε.. ''φίλε μου novus, δεν καταλαβα τι λες για τη φωτογραφία''

    http://www.dpgr.gr/index.php?page=photos_show_photo&pid=16508

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ''Τελικά στα γεράματα ανακαλύπτω..''
    θα με επιτρεψεις Novus για μια συμπληρωματικη προσωπικη αποψη. Μιας και δεν διαβαζομαστε μονο μεταξυ μας εδώ μεσα.
    Φυσικα και χρειαζονται οι ορισμοι, φυσικα και χρειαζεται η αναζητηση σε φορμα, καδρο, τεχνη. Τι θα μου ελεγε καποιος όταν ημουν νέος, δεν υπαρχει τεχνη?θεος?ελπιδα? όλα υπαρχουν και στην πορεια ο καθενας τα βρισκει μονος του (η τα χανει)
    απλως προχωρωντας και αναλυοντας θεματα και καταστασεις-νομιζω-καλα είναι να αφαιρουμε και όχι να προσθετουμε.
    Και για να το θεσω φωτογραφικα. Τι να την κανεις την αξιολογηση από ένα σημειο και μετα? Τι να την κανεις την φορμα όταν είναι βαθεια ριζωμενη μεσα σου?(το λεω για καποιους αλλους που το βλεπω να ισχυει και όχι για μενα ακομα)
    Οσο για τα γεραματα του καθενα,σιγουρα για το σωμα ισχυει σε ολους. Για το πνευμα νομιζω τα πραγματα παιζονται..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Να πω πως και εγώ προσπαθώ να εφαρμόσω (είναι νωρίς ακόμα βέβαια)αυτή την φιλοσοφία στις φωτογραφίες μου γιατί σαν φίλος της φωτογραφίας (και όχι φωτορεπόρτερ ή επαγγελματίας φωτογράφος) τις θεωρώ πιο χρήσιμες για μένα. Να πω επιπλέον αυτό που κάνω με ικανοποιεί περισσότερο από το μόνιμο χάος και πολλές φορές σκοτάδι όταν αναρωτιέμαι "Τι φωτογραφίζω εγώ άραγε;". Έμένα με ευχαριστεί που βρήκα αυτό το "νόημα" από νωρις (αν και δεν έχω την εμπειρία σας). Ευχομαι καλες φωογραφίσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. alithini texni??? polu orees oi fwtos tou - alla se pio psilo alogo einai kavala pou tha milisei gia alithini texni? diladi enas fwtografos pou elkiete kai fwtografizei fwties kanei pseftiki texni? ti allo tha akousoume gamwto

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. δεν τρελαινομαι για επικοινωνια με ανωνυμους αλλα δεν μπορω και να αφηνω αναπαντητα ερωτηματα.
    η ''αληθινη τεχνη'' οπως το λεει ο jindrich streit δεν παει στον φωτογραφο τον ιδιο αλλα στους δυο που τρωνε το μεσημεριανο τους. αυτοι ειναι καβαλα σε ψηλο αλογο. και οσοι θεωρουν τον εαυτο τους πανω σε ψηλο αλογο, ας βρουνε να μιλησουν με τους πρωταγωνιστες των φωτογραφιων του jindrich streit.. η ας πανε να φωτογραφισουν φωτιες και να κανουν την δικια τους προσωπικη τεχνη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. «Το να φωτογραφίζεις μια φωτιά ή μια απεργία είναι σίγουρα ελκυστικό. Το να φωτογραφίζεις όμως δυο ανθρώπους στο μεσημεριανό τους αυτό είναι αληθινή τέχνη..»

    Είσαι σίγουρος ότι εννοεί αυτό? Αν εγώ κάνω φωτιές θα το δει σαν αληθινή τέχνη η απλά ελκυστικό? Δεν τον ξέρω τον άνθρωπο αλλά έτσι όπως το γράφει ακούγετε αξιώτικο – Αν τον ξέρεις εσύ και τα πράγματα είναι όπως τα λες έχει καλώς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. οχι ανωνυμος. ποτε δεν ειμαι σιγουρος για οτι λεω.
    αλλα κατι μου λεει οτι δεν χρησιμοποιει τις λεξεις ''φωτια και απεργια'' με την αυτονοητη εννοια. εννοει την πληροφορια, το στεγνο ρεπορταζ. φυσικα και πιστευω οτι ολα τα πραγματα ειναι φωτογραφησιμα. κλεμμενο.. :)
    αλλα την φωτια που θα φωτογραφιζε ο jindrich-streit θα την φωτογραφιζε με πονο ανθρωπων, με αγωνια πυροσβεστων-εθελοντων. ετσι τουλαχιστον καταλαβαινω εγω.
    πως ειπαμε σε λενε? :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή